Selamat Datang Ke Felcra Sri Makmur Blog

Sunday, March 6, 2011

Harga Getah Dan Felcra Sri Makmur

Sejak pertengahan tahun 2010 hingga Februari 2011 harga getah naik melambung hingga ke paras RM7.80 sekilogram skrap. Pengingkatan harga ini memberi cahaya gemilang kepada pemilik dan juga pekerja kebun getah.

Secara otomatiknya pendapatan pekebun getah turut meningkat sekiranya mereka mengambil kesempatan dengan usaha yang maksimum mengeluarkan hasil daripada kebun masing-masing.

Bagi pekebun yang rajin, mereka akan ke kebun seawal jam 7.00 pagi untuk menoreh. Manakala bagi yang tiada kebun sendiri pula, mereka mengambil upah bukan satu lot, malah ada yang dua, tiga atau empat lot!.

Kenaikan getah yang begitu tinggi merupakan satu sejarah yang belum pernah tercapai sejak wujudnya negara ini.

Sewajarnya peluang ini dimanafaat sepenuhnya oleh pekebun atau pekerja kebun getah.

Namun begitu, di perhatikan kenaikan harga getah yang sepatutnya juga melonjakkan pendapatan mereka yang terbabit tidak mendatangkan impak yang sepatutnya bagi penduduk Felcra Sri Makmur.

Sepatutnya dengan kadar harga getah yang tinggi akan dapat dilihat kesannya kepada peningkatan kualiti hidup mereka yang terlibat, umpamanya kesan ketara yang mudah dapat dilihat ialah penambahbaikan bangunan kediaman atau peningkatan penggunaan masa bekerja yang lebih tinggi.

Impak ini sepatutnya boleh dilihat kepada kebanyakan peserta Felcra Sri Makmur Peringkat Satu dan Peserta Rumah banjir kerana mereka ini seratus peratus adalah merupakan penduduk tempatan yang memiliki kebun di kampung asal masing-masing yang jaraknya hanya beberapa kilometer sahaja dari Felcra Sri Makmur.

Sayangnya tidak nampak kesan ketara daripada peningkatan harga getah ini kepada kehidupan sosial mereka. Mereka masih ditahap lama pada kitaran harga getah pada RM2.00 sekilo!!!!

Bila diperhatikan disekitar kedai kopi atau warung, saban masa ada sahaja yang berlonggok bersembang sepanjang masa. Jika dilihat pada pukul 7.00 pagi, 10,00 pagi atau petang kedai kopi atau warung ini sentiasa dipenuhi oleh pelanggan yang bersembang panjang!!!!

Di sepanjang jalan ke kawasan kebun pula, didapati mereka yang ke kebun akan pergi bermula daripada jam 8.30 atau 9.00 pagi. Jam 10.30 sudah pun pusing balik ke rumah.
Masa untuk bekerja secara purata hanya 2 hingga 3 jam sahaja sehari bagi sebahagian besar daripada mereka.

Amatlah pelik melihatkan merka ini tidak langsung mahu berusaha merebut peluang menambah pendapatan daripada kenaikan harga getah ini.

Jika masa harga getah RM2.00 sekilo dahulu, mereka menoreh dari pukul 8.30 hingga 10.30, begitulah juga masa harga getah mencecah RM7.80 sekilo pun, mereka tetap menoreh hingga pukul 10.30 juga. Tidak ada perubahan!!!!

Jika rajin ke kedai kopi, dailog yang biasa kedengaran dalam acara bersembang sesama mereka ialah "aaa..hari ni kawan menoreh untuk RM70.00 saja..." Disambung oleh yang lain "kawan hari ni buat lebih sikit...adalah dalam RM150.00 ... sebab besok rasanya malas nak noreh..."

Inilah dialog yang biasa dituturkan. Bayangkan berapa pokok sahaja mereka menoreh setiap hari untuk dapatkan 10kg skrap?

Bukannya tidak ada bilangan pokok yang banyak malah jika ditoreh sepenuhnya, perlukan masa lima atau 6 jam baru siap satu lot kebun.

Malah ada juga penoreh yang memawah kebun seluas 8 ekar mengambil masa 6 hari baru siap satu pusingan menoreh. Bayangkan betapa ruginya penoreh itu dan juga tuan kebun pada hal kebun itu patut disiapkan dalam dua hari sahaja.

Macam mana hendak siap satu pusingan dalam dua hari bila sampai ke kebun pukul 8.30 pagi dan balik pukul 9.50 atau 10.15 pagi? Tuan kebun masih tengah ralit menebas, si penoreh dah start motor untuk balik!!!

Dengan sebab sikap yang tidak bersungguh-sungguh atau sikap sambil lewa inilah yang mendorong pemilik kebun lebih suka mengambil pekerja Indonesia melakukan kerja menoreh. Pekerja Indonesia bekerja 12 jam sehari.

Bukan pemilik kebun sahaja yang mual dengan sikap orang tempatan, malah pihak Felcra sendiri pun sudah lama menggunakan tenaga kerja impot, malah sudah berpuluh tahun Felcra menggunakan tenaga kerja daripada Thailand, Indonesia dan Bangladesh.

Sikap buruk ini sepatutnya telah lama dikikis. Kesempatan harga getah yang tinggi ini sepatutnya dipergunakan dengan sepenuhnya bagi faedah diri dan keluarga.

Sepatutnya di Felcra Sri Makmur ini sudah tidak ada penduduk yang boleh dikategorikan sebagai miskin atau dhaif. Tidak ada projek-projek memperbaiki rumah penduduk miskin oleh TUDM atau tidak wujud PPRT.

Bukan tidak ada peluang pekerjaan samada diladang Felcra atau kebun getah di kampung tetapi kerana sikap yang tidak berubah menyebabkan masih wujud fenomena kemiskinan melampau.

Apa lagi yang mampu dilakukan oleh kerajaan, Felcra dan JKK untuk mengubah nasib mereka ini melainkan mereka sendiri yang sedar mahu berubah daripada hidup dihimpit kesusahan kepada kehidupan yang lebih selesa.

Untuk keluar dari kesempitan hidup ini hanya perlu berubah sedikit sahaja. Berubah daripada malas kepada rajin. Berubah daripada menoreh 2 jam sehari kepada 6 hingga 8 jam sehari. Berubah daripada hanya hendakkan RM70.00 sehari kepada RM200/RM400 sehari.

Bukan mustahil untuk dapatkan RM200 sehari. Jika anda menoreh kebun seluas 6 ekar, anda pasti dapat 70kg hingga 100kg sehari. Dengan 70kg getah skrap, anda akan dapat RM500 pada paras harga RM7.30/kg dan setelah dibahagi dua dengan tuan kebun, anda akan dapat RM250.00!!!

Atau jika anda sendiri tuan kebun, semua RM500 itu milik anda!!!!

Atau anda akan tunggu harga getah jatuh RM2.00 sekilo barulah anda mengeluh kesal!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Comments
0
CUIT SIKIT!!  

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl