Selamat Datang Ke Felcra Sri Makmur Blog

Thursday, June 24, 2010

Sungai Duri Plantations Sdn Bhd Memajukan Kawasan Tanaman Padi di Mambang

Misi Pekan jelapang padi

CETEK pengalaman di bidang pertanian bukan penghalang kepada Datuk Normala A Kahar, 47, untuk terbabit dalam projek tanaman padi secara komersial seluas 60.7 hektar di Kampung Mambang, Pekan, Pahang.

Selaku Pengarah Urusan Syarikat Sungai Duri Plantations Sdn Bhd, dia kini memikul tanggungjawab memulihkan kawasan sawah terbiar di Pahang khususnya di Pekan menggunakan teknologi Korea.

Minat dalam bidang pertanian menjadi antara pendorong kuat kepadanya menceburi projek tanaman padi secara komersial walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran.

Menerusi projek percubaan bermula Januari lalu, ia kini sudah mengeluarkan hasil yang memuaskan seperti dijangkakan iaitu kira-kira tujuh tan metrik sehektar.

"Selain memenuhi kehendak peribadi, projek ini juga antara usaha menambahkan lagi pengeluaran beras negara yang kini banyak bergantung kepada negara jiran seperti Thailand.

"Tanpa usaha menambah pengeluaran beras negara, kerajaan akan terus menerus mengimport beras dengan jumlah banyak setiap tahun," katanya yang sebelum ini terbabit dalam perniagaan hartanah.
Dia yang berasal dari Bentong, Pahang, berbangga apabila percubaan pertama mengeluarkan padi dengan jumlah banyak dibuktikan kepada pelbagai pihak yang sebelum ini kurang yakin dengan perancangannya.

Menurutnya, dia menggunakan lima pakar termasuk seorang doktor dari Korea bagi menjayakan projek percubaan ini malah pengalaman yang dimiliki ternyata memberi kejayaan membanggakan.

Sumber : www.hmetro.com.my


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Comments
0
CUIT SIKIT!!  

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl