Selamat Datang Ke Felcra Sri Makmur Blog

Wednesday, June 23, 2010

Pembangunan Awal Felcra Sri Makmur

Pada masa ini Kampung Felcra Sri Makmur terdiri dari komponen Felcra Sri Makmur Peringkat Satu, Peringkat 2 dan Perumahan Banjir. Semua peserta ketiga-tiga komponen ini merupakan peserta rancangan tanah Felcra Sri Makmur.

Setiap satu ketua isi rumah diperuntukkan tanah ladang seluas lapan ekar dan satu lot tapak beserta rumah. Bagi peserta peringkat satu dan peserta perumahan banjir, diberikan tambahan satu lot tanah dusun seluas 0.7 ekar yang sedia ditanam dengan tanaman cempedak dan rambutan.

Suatu perkara yang boleh ditakrifkan sebagai anomali dalam perlaksanaan projek rancangan tanah ini ialah mengenai status peserta perumahan banjir. Pada peringkat awal penempatan peserta perumahan banjir ini, mereka tidak diiktiraf sebagai peserta rancangan tanah Felcra Sri Makmur. Semua peserta hanya diberi tanah lot rumah berserta rumah dan tanah lot dusun seluas 0.7 ekar sahaja.
Berbagai perbincangan, rayuan dan rundingan telah diusahakan oleh beberapa individu samada dibawah naungan Umno cawangan atau secara berkelompok telah dijalankan sejak tahun 1972 hinggalah tahun 1980han namun usaha mereka itu tidak berjaya.

Tenaga penggerak utama yang memperjuangkan nasib peserta perumahan banjir ini diketuai oleh Tuan Haji Mahussin bin Mat Taib, Abdul Majid bin Ngah, Ustaz Ab Latif bin Kechik dan beberapa ahli jawatan kuasa yang lain. Mereka memohon semua peserta perumahan banjir diserapkan sebagai peserta bagi peringkat kedua. Namun usaha mereka itu gagal dimana pihak kerajaan negeri Pahang memilih pemohon baru daripada sekitar daerah Pekan untuk mengisi kekosongan lot-lot di peringkat kedua.

Tindakan kerajaan negeri Pahang dilihat sebagai sangat tidak adil bagi peserta perumahan banjir. Mereka mengemukan alasan kenapakah kerajaan negeri mengabaikan nasib mereka sedangkan mereka semua telah berhijrah bersama-sama dengan peserta peringkat satu pada tahun 1972 lagi namun mereka tidak langsung diberi pertimbangan untuk diserapkan sebagai peserta Felcra Sri makmur. Mereka telah meninggalkan kampung halaman untuk berpindah ke rancangan ini tetapi hanya diberikan satu lot rumah dan hanya 0.7 ekar tanah dusun sahaja. Semua rumah lama dikampung telah pun dibongkar dan dipindahkan ke Felcra Sri Makmur.

Namun dengan hanya tanah dusun seluas tiga suku ekar adalah suatu yang tidak munasabah untuk bergantung hidup sepanjang hayat.

Jawatankuasa berkenaan terus membuat desakan kepada menteri besar negeri Pahang yang silih berganti daripada zaman Datuk Muhamad Jusoh, Dato' Haji Rahim bin Abu Bakar, Dato' Hj Abdul Rashid Bin Hj Abdul Rahman, Dato' Sri Hj Mohd. Najib Bin Tun Hj Abdul Razak dan Tan Sri Haji Mohd. Khalil bin Yaakob.

Sehingalah di era Tan Sri Khalil Yaakob, barulah kerajaan Negeri Pahang menerima desakan kumpulan Tuan haji Mahussin Bin Mat taib dan rakan-rakannya supaya semua peserta asal perumahan banjir diserapkan sebagai peserta rancangan tanah Felcra Sri Makmur.

Sebenarnya jawatankuasa khas yang diketuai oleh Tuan Haji Mahussin telah mengambila masa hampir 15 tahun berjuang menuntut hak yang sama dengan peserta peringkat satu dan dua. Selepas lebih 15 tahun berpindah, barulah kesemua peserta asal perumahan banjir diiktiraf oleh
kerajaan Negeri Pahang, sebagai peserta Felcra.

Namun demikian perjuangan mereka sebenarnya masih belum selesai dimana lot tanah dusun yang sebelum ini diwar-warkan diberikan kepada peserta peringkat satu dan perumahan banjir sebenarnya belum pun disahkan secara hitam putih oleh kerajaan negeri Pahang sebagai hak milik mereka.

Beberapa rayuan, desakan dan perbincangan telah diadakan dengan pehakberkuasa kerajaan Negeri Pahang, termasuk mengemukakan isu ini kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Sri Najib Tun Razak pada 30hb. Jun 2009, juga masih belum menampakkan sebarang perkembangan positif.

Peserta Felcra Sri Makmur Peringkat satu dan Perumahan banjir masih lagi menunggu janji kerajaan Negeri Pahang yang belum ditunaikan sejak tahun 1972, iaitu janji yang ditunggu sejak 38 tahun yang lalu.

Sungguh pun hampir 70 peratus daripada peserta asal telah pun meninggal dunia, namun yang masih ada dan waris-waris masih lagi menunggu janji dikotakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Comments
0
CUIT SIKIT!!  

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl