Selamat Datang Ke Felcra Sri Makmur Blog

Friday, June 18, 2010

Felcra Sri Makmur

Felcra Sri Makmur mula dibuka pada tahun 1970 oleh Lembaga Pemulihan dan Penyatuan Tanah Negara atau nama ringkasnya FELCRA.

Pada permulaannya kawasan seluas kira-kira 1,200 ekar sebagai Peringkat Pertama telah ditanam dengan tanaman getah. Tahun berikutnya iaitu pada tahun 1971, Peringkat Kedua pula dibuka juga ditanam dengan getah.

Mengikut perancangan awal kerajaan negeri Pahang, rancangan tanah Felcra Sri Makmur ini akan menempatkan kaum Orang Asli sebagai pesertanya. Ia bertujuan untuk menempatkan semula Orang Asli dalam satu kawasan penempatan moden supaya segala bentuk bantuan mudah disalurkan.

Namun demikian, pada tahun 1970 satu bencana banjir yang besar telah melanda keseluruhan lembangan Sungai Pahang daripada hulu hingga ke kawasan muara. Kampung-kampung di pinggir Sungai Pahang seperti Kampung Melayu, Kampung Belimbing, Kampung Rambai Sebunga, Kampung Sungai Duri dan kampung Salong juga turut dilanda banjir besar itu.

Tahun berikutnya iaitu 1971 sekali lagi semua kampung ini dilanda banjir besar. Akibat daripada dua kali dilanda banjir yang mengakibatkan kemusnahan harta benda yang besar, kerajaan negeri pahang telah memutuyskan untuk memindahkan semua penduduk daripada kampung-kampung tersebut ke penempatan baru di Felcra Sri Makmur.

Perancangan asal Felcra hanya memperuntukan kira-kira seratus lebih unit rumah untuk Orang Asli, tetapi tidak dapat dipenuhkan oleh kaum itu atas sebab yang tidak dapat dielakkan, maka baki rumah yang ada diberikan kepada mangsa banjir daripada kampung berkenaan.

Namun demikian, jumlah rumah yang dapat disediakan oleh Felcra tidak cukup untuk menampung bilangan penduduk yang perlu dipindahkan, maka kerajaan negeri Pahang melalui agensinya, Lembaga Kemajuan Pertanian Negeri Pahang atau dikenali sebagai LKPP telah membina sejumlah hampir 200 unit rumah. Kawasan perumahan yang disediakan oleh LKPP dipanggil Rumah Banjir.

Saiz dan bentuk rumah yang disediakan oleh pehak LKPP dengan rumah yang dibena oleh Felcra adalah berbeza. Namun demikian luas tapaknya hampir sama ia-itu satu perempat ekar bagi satu lot.

Harga satu unit rumah banjir termasuk tanah tapak ialah RM2,500.00. Semua peserta dikehendakki membayar secara ansuran bulanan pada kadar RM25.00 sebulan. Satu kadar bayaran yang amat murah pada masa ini tetapi bukanlah murah pada masa itu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Comments
0
CUIT SIKIT!!  

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl