Selamat Datang Ke Felcra Sri Makmur Blog

Friday, September 2, 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Setelah berjaya menunaikan ibadah puasa, semua kita umat Islam menyambut ketibaan 1 Syawal dengan hati yang gembira.

Penulis mengambil kesempatan mengucapkan selamat hari raya kepada semua pengunjung blog ini dan memohon kemaafan daripada semua yang mungkin tulisan penulis mendatangkan kesan yang tidak begitu enak atau telah mengguris perasaan.

Biasalah pada hari yang mulia ini kita berkesempatan bertemu dengan ahli keluarga dan sahabat handai. Dalam pertemuan itu sudah pastilah pelbagai cerita suka duka menjadi bahan perbualan masing-masing.

Antara yang menarik perhatian penulis ialah berita baik mengenai pembahagian dividen Felcra kepada peserta Felcra Sri makmur.

contoh bangunan surau yang perlukan bantuan
Surau Nur Iman Kg. Pinawantai Ranau Sabah

Difahamkan antara yang bernasib baik mendapat agihan dividen yang boleh dikatakan lumayan juga ialah 65 orang peserta Dusun Peringkat Satu dan Peserta Banjir.

Katanya mereka ini mendapat hampir RM10,000 setiap seorang. Wah....loaded la....

Pergunakanlah wang itu dengan sebaik mungkin untuk faedah diri dan keluarga masing-masing.

Sudah tentulah masing-masing akan menggunakan wang itu bagi memenuhi keperluan masing-masing. Ada yang buat kenduri kesyukuran, kenduri tahlil, beli itu ini dan sebagainya.

Penulis percaya, ramai penerima wang dividen itu bukan lagi peserta asal kepada tanah dusun itu kerana telah meninggal dunia. Yang menerimanya ialah pewaris mereka iaitu anak-anak peserta.

Kepada anak-anak yang menjadi pewaris yang menerima bayaran dividen itu, mana-mana yang mengadakan kenduri tahlil untuk arwah ibu bapa itu sangatlah bagus dan digalakkan kerana mungkin pahala kenduri itu akan sampai kepada roh arwah ibu bapa mereka.

Walau bagaimana pun, disamping mengadakan tahlil untuk arwah, adalah sangat baik sebahagian wang dividen yang diterima itu juga diterjemahkan dalam bentuk sedekah atau derma kepada perkara-perkara tertentu yang boleh memberi manafaat yang mempunyai jangkamasa yang lebih panjang.

Contohnya, satu atau dua peratus daripada wang dividen itu di dermakan kepada institusi ugama yang memerlukan seperti kepada sekolah fardhu ain, surau, masjid atau lain-lain yang akan digunakan untuk tujuan keugamaan.

Solat Isya' Berjemaah Diimamkan Oleh
Adik Nazmi Haris Sulaiman

Dengan wang derma itu, pehak institusi penerima menggunakannya mungkin untuk menyempurnakan mana-mana bahagian bangunan yang perlukan penambahbaikan dan sebagainya. Atau membiayai saguhati penceramah yang menyampaikan ilmu ugama kepada masyarakat.

Selagi bangunan institusi itu tertegak, selagi itulah pahalanya akan sampai kepada arwah simati. Selagi ilmu yang disampaikan oleh penceramah itu diamalkan oleh pendengar ceramah itu, selagi itulah arwah tetap mendapat pahala walau pun 10 tahun, 50 tahun atau pun 100 tahun sekali pun.

Berbanding dengan kenduri tahlil yang berlangsung sekitar setengah jam dan diakhiri dengan jamuan, selesai jamuan, selesailah segala-galanya. Samada dapat pahala atau tidak belum dapat ditentukan kerana kemungkinan semasa bertahlil, ada hadhirin yang bacaannya tidak sempurna, hati dan pemikiranya juga mungkin menerawang entah kemana.
Semasa imam berdoa, yang lain-lain tidak menumpukan perhatian kepada bacaan doa dan sebagainya.

Dengan keadaan itu, hasrat tuan rumah mengadakan majlis tahlil bagi mensedekahkan pahala kepada arwah simati mungkin tidak tercapai dengan sebab pelbagai kecacatan semasa tahlil diadakan.

Sebuah surau yang dhaif di Kemboja
Berbeza dengan derma yang dihulurkan kepada intitusi seperti masjid, surau atau kelas-kelas fardhu 'ain dimana wang itu diterjemahkan dalam bentuk mata benda yang kemudiannya dimanafaatkan oleh hamba Allah, sudah pasti arwah akan mendapat ganjaranya.

Katakan wang itu didermakan kepada surau untuk kegunaan memperbaiki mana-mana bahagian bangunan surau itu. Jika sekali pun surau itu tidak digunakan oleh manusia tetapi dijadikan tempat berlindung oleh cicak, semut atau anai-anai sekali pun, ianya tetap memberikan ganjaran pahala kepada arwah simati.

Sungguh pun begitu penulis tidak berniat menentang mengadakan majlis tahlil. Ianya amat baik lebih-lebih lagi majlis itu dapat mengeratkan hubungan salitulrahim antara sesama anggota masyarakat dan juga ahli keluarga. Namun oleh kerana niat asalnya ialah untuk menghadiahkan pahala kepada arwah ahli keluarga kita yang telah mendahului kita, wajar sangat jika kita juga berusaha mencari kaedah jangka panjang supaya pahala untuk simati berpanjangan.

Dengan itu, disamping kita bermurah hati mengadakan kenduri tahlil, sangat baik kita juga mengambil inisiatif supaya arwah yang kita kasihi itu mendapat pahala yang tidak putus-putus seberapa lama yang boleh hasil daripada derma kita kepada institusi-institusi ugama samada ditempat kita atau dimana-mana sahaja.

Wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Comments
0
CUIT SIKIT!!  

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl